COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, May 21, 2010

Anak Derhaka!

Wanna share something that really touch my heart! :(




Harian Metro Artikel dibawah ruangan E-mail Anda pada 10/5/2010!

~SAYA terkilan dengan situasi seorang ibu yang dimaki depan khalayak ramai berdekatan bengkel membaiki kereta di Pusat Komersial Shah Alam pada minggu lalu.
Sepasang suami isteri bertindak memarahi dan memaki hamun ibunya hanya kerana ibunya berasa takut akibat kereta yang dinaiki mereka perlu menyusuri bukit untuk ke bengkel berkenaan.

Ibunya yang nekad keluar dari kereta itu dimarahi depan khalayak ramai sehinggakan wanita tua itu menggigil dan menangis ketakutan dan tidak dihiraukan anak mereka. Malah, pasangan suami isteri itu mencerca dan meninggalkan wanita tua itu bersendirian setelah kejadian itu dileraikan anggota polis yang bertugas berdekatan dengan tempat kejadian. Akhirnya, wanita tua berkenaan dibawa ke balai polis berdekatan oleh seorang peniaga yang berjaja di kawasan itu.

Orang ramai yang menyaksikan drama ‘anak derhaka’ berkenaan, terkesima dengan tindakan pasangan suami isteri itu sehingga ada yang merakam kejadian terbabit dan melahirkan rasa tidak puas hati dan marah dengan tindakan pasangan suami isteri itu di laman sosial, Facebook. Ia bertajuk ‘Kami benci pompuan gemuk dan suami dia yang maki mak dia di pusat komersial’ di bawah kategori minatan awam yang membolehkan sesiapa saja mempunyai akaun dalam laman sembang ini memberikan komen mereka.

Apa sudah jadi dengan manusia kini? Sudah hilang rasa hormat terhadap ibu bapa? Benarlah kata orang, seorang ibu mampu menjaga 10 orang anak, 10 orang anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu. Sebagai seorang anak, menjadi tanggungjawab kita membalas budi ibu bapa yang bersusah payah menjaga kita daripada kecil. Hargailah orang yang tersayang, jangan kemudian hari nanti baru kita kesal dengan perbuatan kita sendiri.~


Aku memang tak tau nak kata apa!!! marah & sangat sedih!!! nape lah manusia nie tak penah hargai apa yg mereka ade... biler dah tak der nanti baru nak menyesal! waktu itu menangis air mata darahhh sekali pun dah tak berguna!! Sekarang ko buat lah kat mak ko macam tu... esok2 anak ko akan balas balik perbuatan ko tu ko tau tak!!! Jangan lupa yg segalaa perbuatan derhaka ni akan di balas cash jerk kat dunia nie sometimes!! Hidup nie umpama roda... tidak mustahil satu hari nanti segala perbuatan derhaka ko tu akan dibalas balik oleh anak2 ko.. melainkan ko tak der anak lah! tapi ko takkan dpt lari gak... for sure hidup ko takkan tenang & bahagia sampai biler2... percayalah! I've seen this!

Hargailah ibu kite sebaik mungkin selagi mereka masih bernafas! Ingat kite ade satu jerk ibu dlm dunia nie... tiada gantinyer! walaupun dia buat perangai ngan kite di usia tua mereka... ingat! jangan lah kite lupa yg kite penah juga menyusahkan mereka sewaktu kite kecil dahulu! ada cara yg terbaik bagaimana nak memujuk dan berbicara serta melayan karenah mereka sewaktu di usia tua mereka!

p/s: alhamdulillah... walaupun aku telah kehilangan ibu.. tapi tidak penah sedetik pun di hati ini merasa ralat dengan permergian nyer... itulah perasaan yg ade dalam diri ini apabila telah dapat menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak sebaik mungkin ketika dia masih hidup!

32 comments:

eqbalzack said...

sedih...mesti neena anak yg baik kan?! alhamdulillah....

NeenaAnuar said...

Abg EQ:
sedih kan! :(

uishh! neena tak bermaksud nak kata neena nie anak yg baik... tapi apa yg cuba neena kata kan adelah biler kite dpt lakukan yg terbaik buat org tua kite semasa mereka masih hidup & diwaktu mereka dlm keadaan uzur... biler mereka dah tiada disisi kite... kite takkan rasa ralat atau terkilan dengan pemergian mereka... kerana kite puas! puas dpt bersama-sama mereka... itu lah yg neena rasa sewaktu bersama arwah mak dulu...

Ade jugak beberapa org yg neena sendiri tengok diaorg hidup dalam keadaan sedih & ralat sepanjang masa sbb sewaktu ibu mereka hidup mereka tak buat sehabis baik... so biler dah tiada... nak menyesal sampai ke sudah pun tiada gunanyer! ;)

Lady of Leisure said...

sedihnya... tak leh imagine cemana hati makcik tu..
:(

NeenaAnuar said...

Lady:
tu lah! neena sampai bergenang air mata taw! :(

Suzana Ikram said...

kesian gan mak cik tu neena.. sampai mengigil. x sanggup menegok nyer.
sedih. :(

nairaariaa said...

sedihnye...bileseseorg tu da tak da baru nak menghargai...mmg tak respect habes org yg lyn truk parent dorang...

[z@ck] said...

xsggup nk view video ni..
takut tak sampai hati

Pepel BoNda AmaNi said...

tue la..kita dah baca kisah nie last week...memang sangat menyedihkan..lahanatlah anak2 makcik tue..geram sangat..xkan senang hidup orang yang sanggup buat macam tue dekat ibu bapa sendiri..sedih sangat2 kan..bergenang airmata.."YA ALLAH KAU JAUHI AKU DAN ZURIAT DI DALAM KANDUNGAN KU INI DARI PERKARA2 KEJI BEGINI" uhuhuhuhuh takut kan...sedey lagi...*sob..sob..sob*

shuhadah Zainol said...

ya Allah.. kesiannye kat makcik tu... ape ke bodoh bahalol punya anak... eee... geram tol la.. tunggu la.. hidup dia xkan senang... ko terima la balasannya nanti.. huh..

A D I A said...

benci nya perempuan gemuk baju putih tu! sampainya hati marah2 mak kat tempat awam camtu. same here neena, i penah nampak orang mcm ni facetoface. i tatau mana hormat dorang kat org tua. harap perkara ni jadi teladan pada kita semua.

Mimy Hamid said...

apa punya anak...aku rejam ngan batu baru tau..setan tul

-anidaothman- said...

sedeynya rasa......hiba sngt....
skrg wanita & lelaki tu masih kuat gagah perkasa buatlaa MAK DIA mcm tu...sok..sok ni, anak dia akan balas balik apa yg di buat pada mak dia.......

ya ALLAh tak dapat bayang remok nya hati kecil ibu dia tu bila tgk anak yg dia kandong 9 bulan buat mcm tu kat dia......

begenang air mata tgk klip video nieh...TERGAMAK nya depa tue.....

azzey said...

Patut belasah jerk anak derhaka yg tak guna tuh !!!!!!!

Cik Ina Do Do Cheng said...

akak tak boleh tengok situasi cam tu.akak boleh jadik marah dan tegur orang tu. pernah wat cam tu kat hospital,org tu marah mak dia.

NeenaAnuar said...

Ikiqzana:
memang pun sis... sampai hati anak2 buat camtu kat dia kann.. :(

NeenaAnuar said...

nairaariaa:
yup! exactly!

NeenaAnuar said...

z@ck:
takpe.. zack baca pun dah tau dah lebih kurang apa cerita sebenarnyer..

NeenaAnuar said...

PuRpLeLiCiOUs:
insyallah.... harap2 kite semua dpt lah menjadi anak yg baik & mempunyai anak2 yg baik... aminnnnnnn....

NeenaAnuar said...

Shu:
itu sudah janji Allah... harap2 mereka dpt memohon ampun dan maaf dari ibu mereka sebelum terlambat kan...

NeenaAnuar said...

Adia:
memang teruk kan.. nowadays makin ramai org2 yg tak tau menghargai & hormat pada org tua mereka.. sedih sgt! :(

NeenaAnuar said...

Mimy:
memang patot di sula siap nie babe!

NeenaAnuar said...

Nid:
memang betol dear.. tiap perbuatan jahat itu pasti ade balasan yg setimpal buat mereka...

NeenaAnuar said...

azzey:
memang pun!

NeenaAnuar said...

kak ina:
memang kalau kite ade kat situ.. elok gak tegur jerk org2 camgini... for sure dia akan lagi hot punyer lah... tapi lebih baik kite menegur dari sama bersubahat kann!

Unknown said...

adui me lak yg tersedu tngk....rasa cam nak lempang2 dua2 laki bini tu....sian mak dia.....dahler gumuk perangai tu kasik cantik sikitla huhu

Unknown said...

tak tauler komen i lepas ke idak...jenuh menaip tadi....tapi mmg rasa nak lemp jer pompuan tu huhu

Azmiezas said...

akak rasa sungguh sebak n sedih dgn apa yg berlaku..

biar Allah hukum anak derhaka ni!!..

NeenaAnuar said...

POSH:
tu lah pasaiii kan! mana la depa dok letak kapla hotak diaorg kan? isk!!

NeenaAnuar said...

POSH:
hehehe.. ade2... biasalah kalau tenet senggal confirm kite tak sure sama ade comment kite lepas ker tidak kan! thanks coz gigih you antar lagi sekali! :D

NeenaAnuar said...

Azmiezas:
betoi tu kak.. supaya mereka mendapat balasan yg setimpal kan!

Deqna said...

harap2 kita ni taklah tergolong di kalangan org2 yg macam tuh.. harap jugak anak2 kita jugak nanti tidak berkelakuan macam tu...

NeenaAnuar said...

Deqna:
betoi2.. insyallah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails